ויסות חושי: כיצד לקות ויסות חושי גורמת לבעיות שינה ומה הפתרון?

ויסות חושי: כיצד לקות ויסות חושי גורמת לבעיות שינה ומה הפתרון?

פעמים רבות עולה שאלה בין הסובלים בויסות חושי, האם קיים קשר בין לקות זו לבעיות קשב וריכוז? במאמר זה נרחיב על כך ונסביר כיצד בעיות ויסות חושי גורמות לבעיות שינה ואף נציין מה הפתרון לכך. 

בעיות ויסות חושי: הסוגים השונים 

הנכם מתעוררים וכמובן שבבוקר יש את התארגנות הילדים. אתם ממהרים לעבודה וצריכים להלביש את ילדיכם לגן או לבית הספר. פעולה זו מתבשרת לכם כלא קלה ואתם מוצאים את עצמכם במאבקים עם ילדיכם בפעולת ההלבשה הזו. יכול להיות שהבגד לא נעים להם או הבד עושה להם תחושה לא נעימה ומגרדת, אבל ייתכן גם שלילדיכם יש קושי וחוסר איזון במערכת התחושה שלו. 

מהו ויסות חושי? 

קליטת גירויים מן הסביבה היא אינדיבידואלית. אנשים שונים יכולים להימצא באותם תנאים בדיוק ולהיות חשופים בדיוק לאותם גירויים, אך כל אחד מהם יקבל את הגירויים ויעבד אותם באופן שונה. התחושה אצל כל אדם נוצרת מעיבוד קליטת הגירויים על ידי כל אחת מהמערכות התחושתיות שלנו. מערכת הקשב זו המערכת במוח אשר עושה סינון ועיבוד מסוים לגירויים הנקלטים על ידי כל החושים, כולל מגע, ריח וטעם.

ויסות חושי נע על פני ציר רחב של אופן עיבוד הגירויים וכתוצאה מכך נוצרת ההתנהגות של אותו אדם כלפי הסביבה.

ישנה חלוקה לשתי בעיות עיקריות של ויסות חושי:

  • תת תחושתיות: מבוגרים או ילדים הסובלים מתת תחושה זקוקים לתחושה חזקה מעבר לסטנדרט והם זקוקים בעיקר למגע חזק בזמן השכבה ובשעת הירדמות. אחד מההשלכות של הסובלים מחוסר בתחושה היא הצורך שיחבקו אותם חזק כדי שיחושו בחיבוק ובמגע. אחד הסימנים לכך הוא מצב בו בוגרים וילדים חווים חוסר מנוחה ועוברים מדבר לדבר כאשר הם מחפשים להרגיש עוד ועוד תחושתיות. ילדים ובוגרים אלה ימצאו את עצמם לעיתים קרובות נוגעים בדברים שונים אשר בסביבתם. התנהגות זו נתפסת פעמים רבות כהיפראקטיביות, אז זה לא נכון וההבחנה הנכונה יותר היא תת-תחושתיות. באופן מעשי, בלקות זו חשוב מאוד לייצר מגע שיהיה מורגש לאותו אדם.
  • תחושתיות יתר: זהו מצב הפוך בו מבוגרים או ילדים רגישים מאוד לסביבה וכל גירוי ישפיע עליהם. הגירויים המתקבלים אצלו הם רבים מכדי שיוכל לעבד אותם היטב ולהגיב בהתאם. אלו אשר סובלים מתחושתיות יתר יתקשו מאוד להירדם ללא שקט מוחלט. במצב זה באופן מעשי, במקרה זה צריכים לייצר מגע מאוזן.

הקשר בין בעיות ויסות חושי לבעיות קשב וריכוז:

לגבי השאלה האם יש קשר בין בעיות לויסות חושי לבעיות קשב וריכוז, התשובה היא כן. למרות שהפרעות קשב וריכוז והפרעות בוויסות חושי נובעות ממקורות שונים, פעמים רבות ההתנהגויות הנובעות משתי ההפרעות הן דומות, במיוחד כשמדובר על ADHD – הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות, ולכן ישנה נטייה לבלבל בין ההפרעות.

הפתרון של פרופריו!

קיים פתרון תרופתי לטיפול בבעיות בויסות חושי, אך חשוב לדעת כי יש טיפול הנעשה בריפוי ועיסוק שנעשה לאורך כל היום בבית, הכולל מתן גריה חושית מותאמת על מנת לאפשר לילד להתמודד טוב יותר עם חיי היום יום. גריה חושית זו נעשית בצורה מצוינת ע”י שינה עם שמיכה כבדה.

שמיכה כבדה היא למעשה שמיכת חיבוק המאזנת את מערכת התחושה של הסובל מבעיות בויסות חושי.

במידה והנכם רוצים לשמוע חוות דעת אודות שמיכה כבדה תוכלו לעשות זאת בעמוד נרדמים ממליצים.

שימו לב: התכנים המופיעים באתר זה אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. כל מטרת המידע הנ''ל לספק ידע אישי רחב למשתמשי האתר ואין לראות בהם כלל תחליף להתייעצות עם רופא מומחה ו/או פסיכולוג מומחה. לכותבי התוכן באתר ניסיון אישי מול מאות מטופלים אשר ניסו באופן ספציפי את חווית השמיכה הכבדה של פרופריו, וכל ההמלצות והתוכן הכתוב מגיע מתוך ניסיון והיכרות עם מאות מטופלים שניסו את השמיכה הכבדה של פרופריו.